Siirry sisältöön

Voimaa virtuaalisesti useammalla stagella

Digi perheiden voimavarana -hanke osallistui keväällä 2023 kahteen valtakunnalliseen tapahtumaan, Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa (ITK) -konferenssiin ja NUORI2023-tapahtumaan. Lue hankkeen blogista, mitä ajatuksia, oivalluksia ja inspiraatioita tapahtumista ammennettiin.

ITK 2023

Kirjoittaja: Marina Steffansson

Digi perheiden voimavarana -hankkeesta osallistuttiin huhtikuussa Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssiin eli ITK 2023 -konferenssiin, joka on Suomen suurin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma. Konferenssi järjestetään vuosittain huhtikuussa Hämeenlinnassa Aulangolla. Tänä vuonna konferenssin keskeisiä teemoja olivat oppimisanalytiikka, tekoäly ja XR-teknologiat.

ITK-konferenssissa muilta osin selkeästi suosituimpia aiheita olivat tekoäly ja erityisesti tekoälysovellus ChatGPT. Näitä teemoja käsittelevät puheenvuorot täyttyivät salamannopeasti, niin että saleihin eivät mahtuneet kaikki halukkaat edes kuuntelemaan. Ohjelmassa korostui lisäksi virtuaaliset oppimisympäristöt ja XR- ja VR-teknologiat.

Omalta osaltamme pääsimme esittelemään hankkeessa yhteistyökumppanien ja Virtual Dawnin kanssa kehitettyä Inner Visions syy-seuraushyötypeliä Digix6 -toimintasessiossa, jossa oli mukana kuusi Diakin digihanketta. Peli on kehitetty erityisesti työvälineeksi neurokirjoon kuuluvien nuorten kanssa töitä tekeville sosiaalialan ammattilaisille. Peliä pelataan virtuaalilaseilla joko yksin tai ohjaajan kanssa. Ohjaaja voi keskustella pelaajan kanssa tämän tekemistä valinnoista pelin aikana tai sen jälkeen.  Peli on matka pelaajan omaan mieleen, jossa voi kohdata itselleen vaikeitakin asioita. Pelaaja voi oppia matkan aikana, kuinka hankalia tilanteita voi ratkaista.

Henkilöt pelaavat VR-laseilla.
Hienoa oli, että pääsimme esittelemään oman hankkeemme tuloksia, mutta antoisaa oli myös tutusta muiden esittelijöiden tarjoamaan antiin. Mielenkiinnon kohteena olikin, kuinka muut ovat hyödyntäneet VR-teknologiaa. Mielenkiintoista oli esimerkiksi Tredun esitys Hololens-älylasien käytöstä ja siitä, mitä AR tarkoittaa ammatin opiskelussa. Opiskelijat voivat osallistua pelaamiseen yhtä aikaa joko VR-lasien tai lisättyä todellisuutta hyödyntävien Hololens-älylasien kanssa.  Toinen mielenkiintoinen mieleen jäänyt esitys oli Kpedun Virtuaalistudio -hankkeesta. Virtuaalistudiossa hyödynnetään virtuaalitodellisuutta ja lisättyä todellisuutta, kun simuloidaan todellista tai täysin kuvitteellista ympäristöä.

Kaiken kaikkiaan ITK-konferenssi oli kokemus, joka mullisti myös omaa ajattelua siitä, mitä kaikkea mahdollisuuksia teknologia voi tarjota meille omassa työssämme. Päällimmäiseksi jäi ajatus, kuinka kaikkea tätä pystyisi jatkossa hyödyntämään laajemmin myös sosiaalialalla. Nyt olisi se viimeinen aika lähteä mukaan tähän teknologian kehitykseen. Kannattaa pysähtyä miettimään, kuinka kehittyvää teknologiaa voitaisiin hyödyntää sosiaalialan opetuksessa ja työelämässä. Mietintäaika ei voi kuitenkaan jäädä kovin pitkäksi. Oikeasti asioita pitäisi päästä jo toteuttamaan.


NUORI2023

Kirjoittaja: Tuovi Kokkonen

Digi perheiden voimavarana -hankkeesta osallistuttiin huhtikuussa NUORI2023 – valtakunnalliseen kasvatus- ja nuorisoalan tapahtumaan Jyväskylässä. Diakin toimintaa oli tapahtumassa esittelemässä myös kirkon alan ja Zekki-palvelun tekijöiden edustajia yhteisellä ständillä.

Tapahtuman järjesti Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry, joka on valtakunnallinen nuorisoalan palvelu- ja vaikuttajajärjestö. Yhdistyksellä on yli 140 valtakunnallista nuoriso- tai kasvatusalan organisaatiojäsentä. Tapahtumassa oli mukana 80 näytteilleasettajaa ja noin 2400-3000 kävijää.

Oli mukava esitellä Digi perheiden voimavarana -hanketta ja hankkeen kehittämää VR-laseilla pelattavaa Inner Visions -syy–seuraus-hyötypeliä. Peli herätti kiinnostusta, vaikkakin suurin osa ständillä vierailijoista pitäytyi keskustelussa sen sijaan, että olisi malttanut alkaa pelata. He, jotka heittäytyivät kokeilemaan VR-laseja ja pelaamista reagoivat spontaanisti ihastuen. Peli ja sen näkymä yllätti positiivisesti.

Oli myös mielenkiintoista tutustua muiden näytteilleasettajien tarjoamiin palveluihin ja tuotteisiin sekä osallistua tapahtuman monipuolisiin luentoihin. Erityisesti mainittakoon luento aiheesta ”Nepsy-nuoret loistamaan – Miten tuen nepsy-nuoren mielenterveyttä?”, jonka pitivät Mieli ry:n asiantuntijat Marja Snellman-Aittola ja Anni Helotie. Heidän mukaansa tärkeää on tunnistaa nuoren neuropsykiatriset erityispiirteet, ja mielenterveyttä kuormittavat sekä vahvistavat tekijät sekä huomata nuoren erityisvahvuudet. Nepsy-nuoren mielenterveyttä voi tukea arjessa kannustamalla, vahvuuksien ja onnistumisten bongaamisella, ohjaamalla nuorta omien voimavarojen tunnistamiseen ja sanoittamiseen. Nuoren motivointi, palkitseminen ja kaverisuhteiden tukeminen ovat myös erittäin tärkeitä huomioitavia asioita.

NUORI2023 -tapahtuma kokosi yhteen kattavasti nuorten kanssa työskenteleviä ja toimivia organisaatioita ja oli siksi oiva paikka esitellä nepsy-piirteisten nuorten kuntoutukseen liittyviä uusia menetelmiä. Ehkä joku ständillä vierailijoista innostui VR-teknologiasta ja kokeilee sitä myös  nuorten kanssa!

Kuvassa työntekijöitä Diakin pisteellä ITK-päivillä 2023.